Frankrijk is boos. Een deel is boos in het algemeen, over de
brandstofprijzen, de werkloosheid, het uithollen van voorzieningen. Dat deel
demonstreert op rotondes, bij de raffinaderijen in Nantes en bij tolpoorten. Ze
kunnen dat ook doordeweeks doen want ze hebben toch geen werk. Een ander deel is
het voor een belangrijk deel met de protesten eens en toont dat door het in de
auto zichtbaar neerleggen van een geel vestje. Deze mensen brengen koffie en
koeken naar de demonstranten. Nog een deel probeert niet te hard te mopperen
als het oponthoud wat erg lang duurt. Was er veertien dagen geleden onder de bevolking nog aarzeling, terughoudendheid: nu heeft iedereen een mening.
Het grootste deel van weldenkend Frankrijk is ook boos op de
relschoppers die grote vernielingen in Parijs aanrichtten, het afgelopen
weekend. Zelfs de Arc de Triomphe en het Graf van de onbekende soldaat werden
bevlekt en bespoten met graffiti. Dat is een brug te ver. Dit zijn ook niet de toch
over het algemeen vreedzame Gele Vestjes. Dit zijn professionele reltrappers
uit een heel andere hoek, wordt er gezegd. Van die stijf van de testosteron
staande types die bij iedere demonstratie komen opdraven om eens lekker te
matten.
Overleg met de ongeorganiseerde Gele Vestjes is vooralsnog onmogelijk.
Ze worden vanuit eigen gelederen bedreigd als ze met de Vijand praten. Dus dat
maakt het komen tot een oplossing moeilijk. Zo niet onmogelijk. De PM heeft nu
gezegd dat de volgende extra belasting op brandstof die per 1 januari in zou
gaan, nu zes maanden wordt uitgesteld. Dit lijkt de massa onvoldoende. Het gaat
hier om 4 – 6 cent per liter. In januari 2018 is met name de diesel zeker 18 –
23 cent per liter duurder geworden.
Als je nu weet dat veel van Frankrijk op het platteland ligt,
daar nagenoeg nergens openbaar vervoer is en men voor scholen, winkels,
hospitalen en andere (para)medische voorzieningen dagelijks tientalen
kilometers per auto (diesel, dus vooral) aflegt, dan begrijp je dat dat na ruim
tien maanden nu echt wel merkbaar wordt in de portemonnee. En veel mensen
hebben al niet veel geld. De werkelozen, jong en oud, de gepensioneerden – ze hangen
met hun vingertoppen aan de rand van de afgrond.
Veel is ook heel goed geregeld in Frankrijk. Vooral ouderdomsvoorzieningen
zijn grotendeels gratis, eigen bijdrages zijn laag. Ik ben bij iemand op bezoek
geweest die voor zijn oude moeder zorgde: een spiksplinternieuwe rollator, twee
types rolstoelen, een postoel en nog wat andere hulpmiddelen stonden werkeloos
in de schuur. Ze waren niet meer nodig nu moeder volledig bedlegerig was
geworden, maar ze werden ook niet teruggenomen. Je kunt naar de muziekschool
voor 138 euro per jaar en dan krijg je wekelijks les en kun je meedoen aan
workshops en optredens. De bibliotheek kost 12 euro per jaar en dan mag je
lenen wat je wilt. Je kunt de postbode inhuren om bij haar dagelijkse rondgang
even bij je te komen kijken. De kinderbijslag is hoog, het onderwijs gratis en
er zijn veel beurzen – voor een opleiding hoeft geen geld geleend te worden. En
zo zijn er vast nog meer voorbeelden van overheidszorg die ik niet ken.
Maar ja. Gezond ogende jonge mensen schreeuwen voor de camera
dat ze ‘niets, niets’ hebben. De protesten zullen nog worden uitgebreid.
Scholieren, transporteurs en ook de boeren gaan zich mengen in de strijd. Het
golft en borrelt in de Franse samenleving. Het polariseert. Je ontkomt niet echt
meer aan het niet hebben van een mening over de hele toestand, er wordt naar gevraagd.
Het is angstaanjagend als je bij de benzinepomp komt en er is geen diesel, of
je moet een uur in de rij staan en dan mag je nog steeds niet voor meer dan 30
euro tanken. Wij tankten dus vol bij een lokale pomp, die zeker 20 cent duurder per
liter is dan de super. En we waren niet de enigen. Wel gaan we onmiddellijk
echt nadenken over wanneer we de auto nemen, rijden keurig 80 km per uur en
slaan voor veertien dagen eten en drinken in. Die slag heeft het klimaat dan
gewonnen, dat is dan toch een stap in de goede richting….
Zaterdag zijn er ook nog ‘Marsen voor het klimaat’ in heel
Frankrijk. Ik vroeg of men daar op de fiets naartoe gaat. Nee, maar wel met z’n vijven in de auto. Mij
lijkt thuisblijven een betere optie. Want wat heeft zo’n mars voor zin? We
gebruiken allemaal brandstof en stroom, voor werk én privé. Zetten we de koelkast, vriezer en afwasmachine uit? Zetten we weer paarden voor de koets? Onze aanwezigheid
is de grootste bedreiging van het klimaat.
Maar ja, we zijn er nu eenmaal. En we willen – en moeten - ons
verplaatsen. En dat gaat nog steeds niet op water en lucht. Er wordt geroepen
over de BTW-vrije kerosine. Hoe oneerlijk
dat is. Goed, dan gaan we dat regelen, want het is ook nog eens goed voor het
milieu. Vervolgens stort de hele luchtvaart in. Geen goedkope reisjes meer naar
Spanje en de Dominicaanse Republiek. Daar geen werkgelegenheid meer als er geen
toeristen komen. Geen aanvoer van voedsel meer nodig, geen schoonmaaksters,
geen bedienend personeel. Resorts en vliegvelden sluiten. Piloten en stewardessen
staan op straat.
Er zijn geen simpele oplossingen voor dit mondiale, complexe
probleem zonder dat er offers gebracht worden. Het zijn alleen niet de Gele
Vestjes die die offers moeten brengen. Een president die een peperduur nieuw
servies laat aanrukken en een dagelijkse schoonheidsbehandeling ondergaat op
kosten van de staat, een minister die moppert dat je in Parijs niet onder de
200 euro voor een lunch terecht kunt (en dan zonder wijn!). Geef het volk brioches als er geen brood is. Haal het geld waar het is, bij de mensen die
meer hebben dan ze ooit kunnen opmaken. En daar zijn er veel van, niet alleen
in Frankrijk, maar overal. Dat zal niet gebeuren. En daarom is dit nog niet
afgelopen. Ik hou u op de hoogte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten